تکیه معاونالملک از جمله آثار است که از دوره قاجاریه در کرمانشاه به یادگار ماندهاست. این بنای تاریخی در بافت قدیم شهر کرمانشاه در محلهٔ آبشوران قدیم و در خیابان «حداد عادل» واقع شدهاست. این اثر در تاریخ ۱۰ آذر ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۹۴۵ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدهاست.
در دوران قاجار تکیههای متعددی در کرمانشاه ساخته شد. از تکیۀ حاج سید در کوچۀ حاج سید به عنوان اولین یا یکی از اولین تکیههای کرمانشاه در دوران قاجار یاد میشود. معینالرعایا پس از اقدام به ساخت تکیهای در محلۀ آبشوران کرمانشاه کرد. تکیه در سال ۱۲۸۲ خورشیدی به بهرهبرداری رسید و در آن زمان به منظور برگزاری آیینها و مراسمهای مذهبی به کار میرفت. سازندۀ بنا معمار اصغر معمار باشی بود که در سر در بنا نیز این مسئله ذکر شدهاست. این تکیه پس از تخریب در جریان مشروطه و بازسازی مجدد به تکیه معاونالملک مشهور گردید.
+ آدرس تکیه معاونالملک کرمانشاه : بلوار مطهری، خیابان شهید حداد عادل
شماره تماس : 08337214757
+ صفحه اینستاگرام تکیه معاونالملک کرمانشاه : https://www.instagram.com/moaven_ol_molk_tekyeh/
عکس : احسان رأفتی داریان
لینک کوتاه | https://www.zhiyar.net/81yNp
+ حس و حال و هوام در تکیه معاونالملک کرمانشاه
– بدون شک در اولین نگاه محو کاشیکاریهای جذاب این تکیه خواهید شد.
– حیاط پشتی تکیه را حتما ببینید، هوای فضای جذابی دارد هم کاشیکاری خفنی
– ما پنجشنبه جمعه رفتیم یادمه گفتن جمعهها تکیه تعطیله و همون پنجشنبه سریع رفتیم بازدید، حتما چک کنید.
– عکسهای خوبی میشه گرفت مخصوصا وقتی آفتاب به شیشهرنگیهای تکیه میخوره و فضای بینظیری رو رقم میزنه.
– تکیه بیگلربیگی و تکیه معاونالملک در مرکز شهر هستند و خیلی از هم فاصله نداره میتونین پیاده هر دو رو ببینید.
– بازار نزدیکه بعد تیکه برید بازار و نون برنجی تازه تست میدن نوش جان کنید.
+ ویدئو تکیه معاونالملک کرمانشاه
+ تماشا با کیفیت بهتر در یوتیوب
+ آدرس گوگل مپ
+ اطلاعات بیشتر تکیه معاونالملک کرمانشاه
در سال ۱۲۸۷ خورشیدی به دنبال صدور فرمان مشروطیت، مشروطهخواهان به سرکردگی ظهیرالملک اقدام به تخریب و به توپ بستن تکیه که محل تجمع مستبدان و مخالفان مشروطه بود، نمودند. بر اثر به آتش کشیدن تکیه تمامی آئینهکاریها از بین میرود و قسمتی از خود بنا تخریب میگردد. در ادامه این جریانات خانواده معاونالملک در صدد مبارزه و انتقام برمیآیند و با کمک گرفتن از مردم سنقر و اطراف آن در تاقبستان تجمع میکنند و برای مبارزه آماده میشوند؛ که پس از مدتی با وساطت جمعی از سادات و کارگزاران و رجال شهر کرمانشاه بین خانوادۀ معاونالملک و ظهیرالملک صلح برقرار میگردد.
اسماعیلخان معاضدالملک در سال ۱۳۰۲ خورشیدی (۱۹۲۳ میلادی) هنگامی که در حال رفتن به محل کار خود بود، از سوی یک افسر در حاشیۀ محلۀ آبشوران کرمانشاه و در مقابل تکیۀ معاونالملک مورد حمله قرار گرفت و با شلیک گلوله به قتل رسید.
امتیاز قابل ملاحظه و استثنایی این بنا در کاشیکاری آن است. به گفتۀ کارشناسان میراث فرهنگی کرمانشاه کاشیهای برجسته و نیمهبرجسته با نقوشی از اساطیر و تاریخ جهان و ایران و بسیار زیبا و رنگهای صددرصد طبیعی که در این بنا به کار رفته در جهان بیهمتاست. تصاویری که بر روی کاشیها حک شده شامل صحنههایی از غزوات محمد، نبردهای علی، حوادث کربلا، تصاویر سلاطین باستانی ایران از جمله پادشاهان هخامنشی و تصاویری از تخت جمشید است که در نوع خود بینظیر است. معماری این بنا را حسنخان معاونالملک در ابتدا به حسین نقاش تهرانی و سیدابوالقاسم مانی واگذار میکند که پس از چندی حسین کاشیپز تهرانی میناچی را نیز برای بازسازی بنا به کرمانشاه دعوت میکند. تکیه معاونالملک دارای سه در ورودی است که در غربی به خیابان حداد عادل در شمالی به کوچه معاونالملک و در جنوبی به کوچۀ ایلخانی مشرف است.
این بنا از سه قسمت حسینیه، زینبیه و عباسیه تشکیل شدهاست.
حسینیه
مجموعه بنا در حدود شش متر از سطح خیابان پایینتر است بهطوریکه برای ورود به حسینیه باید از ۱۷ پله بزرگ عبور کرد. در کنار پلههای ورودی، سقاخانه کوچکی وجود دارد که به وسیله کاشیهایی با نقوش ابوالفضل تزیین شدهاست.
حسینیه صحن کوچکی است که در اطراف آن حجرههای دو طبقه و طاقنماهای متعددی قرار گرفتهاست که سراسر دیوارهای آن با کاشیهای زیبا آراسته شدهاست. داخل طاقنماهای این بخش به وسیله تابلوهای کاشیکاریشده پوشیده شده که صحنههایی از عزاداری شامل سینهزنی، قمهزنی و تصاویری از خلفا و سلاطین ایران و بارگاه سلیمان را نشان میدهد. همچنین اشعاری از واله کرمانشاهی در توصیف بنا و تاریخ خاتمه کاشیکاری آن نیز در این قسمت به چشم میخورد.
عباسیه
بنای عباسیه به صورت صحن وسیعی است که در قسمت شرقی آن بنای دوطبقهای ساخته شده و در قسمت جنوبی آن ایوانی با دو ستون آجری برپا شدهاست. دیوارهای عباسیه نیز با کاشی هفترنگ تزیین شده که بر روی آنها صحنههایی از ورود یوسف به کنعان و بارگاه علی و پسرش حسین دیده میشود. در این صحن تصاویری نیز از شخصیتهای مذهبی و سیاسی و مهرههایی از شخصیتهای دورۀ قاجار بر روی کاشیها نقش بستهاست



































