در این موزه آثار تاریخی از تمدنهای شهداد، حوزهٔ فرهنگی هلیلرود، دورهٔ تاریخی استان کرمان و بخش اسلامی به نمایش درآمده است.
اشیاء سفالی، مهرههای سنگی و درفش فلزی از جمله اشیایی است که در بخش تمدن شهداد این موزه به چشم میخورد. کاوشهای باستانشناسی نشان میدهد که هزارهٔ سوم و چهارم قبل از میلاد مسیح در شهداد (با نام قدیمی خبیص) مردمانی صنعتگری زیستهاند که با وارد کردن مواد اولیه از دور دست ابزار سنگی و فلزی ساخته و به مناطقی چون ترکستان، دره سند، سواحل جنوبی خلیجفارس و بینالنهرین صادر میکردهاند. از حوزهٔ فرهنگی هلیل رود نیز سفالینههای خاکستری رنگ بسیار ظریف با نقوش زیبای این حوزه به نمایش گذاشته شدهاست که متعلق به حداقل ۵هزار سال پیش است.
همچنین آثار به نمایش گذاشته شده از دورهٔ تاریخی جازموریان که متعلق به دورهٔ هخامنشیان است شامل جامهای سفالین، بشقاب، کوزه، قمقمه و ریتونهای منتهی به سر جانورانی چون اسب، قوچ و گاو است. هجری در دورهٔ صفاریان، آلبویه و نیز دورهٔ سلجوقیان به نمایش درآمده است. هدف از ایجاد این موزه معرفی تمدنهای کهن و باستانی استان کرمان و ارتباط تاریخی آنها با محوطههای تاریخی همجوار میباشد.
+ آدرس موزه باستانشناسی کرمان : تقاطع خیابان بهشتی و فردوسی، خیابان فردوسی ۱۸
شماره تماس : 03432450552
عکس : احسان رأفتی داریان
لینک کوتاه | https://www.zhiyar.net/6omg
+ حس و حال و هوام در موزه باستانشناسی کرمان
– این موزه در یکی از باغهای قدیمی کرمان به اسم باغ هرندی قرار دارد.
– ساختمان اصلی باغ دو طبقه است، طبقه اول موزه ساز و موسیقی و طبقه دوم موزه باستانشناسی.
– این موزه یکی از کاملترین موزههایی بود که دیدم.
– آثار بسیار زیادی از هزار سوم و چهارم قبل میلاد در این موزه وجود دارد.
– موزه بزرگیه و حتما داخلش کیف میکنید.
– تقریبا از همه دورههای تاریخی در این موزه اشیا وجود دارد.
– من عاشق پیکرههای انسانی و حیوانی این موزه شدم.
– اگر دوستدار تاریخ ایران باشید دو ساعتی در این موزه سرگرم هستید.
+ ویدئو موزه باستانشناسی کرمان
–با کیفیت بهتر در یوتیوب ببینید
+ آدرس گوگل مپ موزه باستانشناسی کرمان
+ اطلاعات بیشتر موزه باستانشناسی کرمان
این موزه در باغ هرندی قرار دارد. در حدود سال ۱۲۹۰ قمری، محمدرضا خان عدلالسلطان که یکی از صاحب منصبان نظامی کرمان بود، اقدام به احداث باغی تفریحی خارج از حصار شهر کرمان کرد. مساحت این باغ ۲۵ هزار متر مربع میباشد . عدل السلطان از نوادگان وکیل الملک حاکم کرمان و فرزند مرتضی قلی خان وکیل الملک دوم (ثانی) و برادر میرزا حسین خان عدلالسلطنه بود. عدلالسلطنه بعداً لقب “سردار نصرت” را گرفت.
این باغ در سال ۱۳۱۳ شمسی به مبلغ ۴۰ هزار تومان به ابوالقاسم هرندی که یکی از تجار مطرح کرمان بود فروخته شد. این مجموعه به دلیل توقف چند روزهٔ رضاشاه در مسیر سفر تبعیدش مورد توجه قرار گرفت و در سال ۱۳۵۴ توسط مالک باغ به وزارت فرهنگ و هنر اهدا شد.
باغ هرندی مدتی نیز به عنوان ساختمان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان مورد استفاده قرار گرفت و در حال حاضر طبقهٔ همکف ساختمان موجود در آن بهعنوان موزهٔ سازهای سنتی و طبقهٔ اول آن بهعنوان موزهٔ باستانشناسی مورد بازدید علاقهمندان قرار میگیرد. این اثر در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۷۰ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدهاست.
معماری
نقشه ساختمان مرکزی باغ (ساختمان فعلی موزه) را پسر عدلالسلطان، دکتر مرتضی قلی اسفندیاری که بین سالهای ۱۲۸۵ تا ۱۳۰۵ در فرانسه مشغول به تحصیل بود تهیه و برای پدرش فرستاده است. در واقع این بنا براساس نقشهای فرنگی و ساختاری تلفیقی با ویژگیهای معماری ایرانی بنا گردیده است و ساختمانهای جنبی به آن اضافه شد (ساختمان خدمه، حمام، اصطبل و گاوگرد). مجموعه باغ هرندی که در زمان احداث در خارج از حصار شهر کرمان قرار داشت، تمامی ویژگیهای یک باغ عمارت ایرانی را دارا بودهاست. اصول باغسازی این مجموعه براساس طرحهای هندسی مربع و مستطیل و بهصورت نوارهای متصل شکل گرفته که معمولاً در هنر باغسازی ایرانی، این شیوه مرسوم بودهاست. ساختمان مرکزی این باغ در دو طبقه و در قسمت شمالی باغ و در کنار آبنماهای مختلف بنا شده و مساحت تقریبی زیربنای آن حدود 2000 مترمربع است و دارای اتاقهایی از جمله بهارخواب و در طبقه زیرین ساختمان یک سالن جهت استراحت وجود داشتهاست (معروف به تنبلخانه). در طبقه بالا هم تعداد زیادی تخت جهت پذیرایی از مهمانها موجود بودهاست. در این طبقه دو ایوان سرپوشیده نیز وجود دارد.
از جمله قسمتهای باغ میتوان ساختمان اندرونی، بیرونی، بهارخواب، حمام آشپزخانه و اتاقهای مستخدمین، گاو گرد (گاوچاه) حوض و آبنما، اصطبل و درختان میوه را نام برد که بر اثر مرور زمان دستخوش تغییرات زیادی شده که میتوان به تخریب اصطبل و انبارها، تبدیل آشپزخانه به ساختمان اداری اشاره کرد. آبرسانی درختان این باغ از چاه و گاوگرد باغ تأمین میشد است.
گاوگرد که در قسمت جنوبی و انتهای باغ و نزدیک استخر قرار دارد دارای محور اصلی چوبی بوده که آب حاصل از این چاه پس از جمع آوری در استخر، جهت آبیاری باغ مورد استفاده قرار می گرفتهاست. در کنار گاوگرد در انتهای باغ تعدادی اتاق وجود داشته که محل خدم و حشم بودهاست.
در زمان عدل السلطان از باغ به صورت تفریحی استفاده می شده و در زمان ابوالقاسم هرندی باغ محل سکونت دائمی بودهاست. این بنا در دوران حیات یکصد ساله خود، به خصوص در زمان زندگی زنده یاد ابوالقاسم هرندی اغلب به عنوان محل پذیرایی از برخی رجال سیاسی و نظامی و دیگر شخصیتهای مملکتی که برای انجام مأموریتی به کرمان مسافرت می کردند، مورد استفاده قرار می گرفتهاست.
درختان باغ اکثراً در قسمت جنوبی آن قرار داشتهاند. درختان اصلی در گذشته شامل درختان در حاشیه مسیرها و درختان میوه مثل انار و انگور در کرتهای اکثراً مستطیلی شکل کاشته شده بودند. از درختان قدیمی باغ درختان کاج و تعدادی درخت انار اکنون موجود هستند و امروزه گیاهان زینتی مثل گل رز و گلهای یک ساله در بخشهای مختلف آن کاشته میشوند. درختان انجیر، توت، سیب، زرشک و گلابی هم در این باغ وجود داشتهاست. کنار ضلع شرقی در سمت چپ ورودی داربستهای انگور چسبیده به دیوار نیز وجود داشتهاند.



































